Somatik Belirti Bozukluğu

“Somatik semptom bozuklugu nedir?” sorusuna, tibbi bir gerekçe olmadan ortaya çikan agri ve yorgunluk gibi fiziksel belirtilerin kisilerde asiri kaygi uyandirmasi ile karakterize psikiyatrik bir rahatsizlik seklinde yanit verilebilir.

Somatik bozuklugu bulunan kisi yasadigi semptomlarla ilgili o denli yogun düsüncelere, duygulara ve davranislara sahip olabilir ki günlük hayatta bazi aktiviteleri yapamayacagi hissine kapilabilir, rutin tibbi sorunlarin yasamini tehdit edebilecegine inanabilir. Yasadigi semptomlar hakkinda tibbi destek aldiginda ve hislerini yanlislayan sonuçlar kendisine izah edildiginde dahi yasadigi endiseleri geride birakamayabilir.

Somatik Semptom Bozukluğu Belirtileri

Somatik belirti bozuklugu belirtilerinin görüldügü durumlar arasinda agri, yorgunluk, halsizlik ve nefes darligi gibi farkli sikayetler yer alabilir. Sikayetlerin siddeti hafif, orta veya yüksek dereceli olabilir. Bazi kisileri tek bir fiziksel sikayet, bazilarini ise birden çok sikayet  endiseye sürükleyebilir.
Bireylerin fiziksel semptomlara verdikleri tepkiler, bu semptomlar karsisinda nasil hissettikleri somatik belirti bozuklugu için ayirt edicidir. Somatik belirti bozuklugu yasayanlar;

• Fiziksel semptomlar karsisinda asiri endise duyabilirler,
  • En basit sikayetleri ciddi bir hastaligin habercisi olarak degerlendirebilirler,
  • Birçok kez tibbi destek alabilir ancak sonuçlara inanmayabilirler,
  • Doktorlarin semptomlarini ciddiye almadigi hissine kapilabilirler,
  • Saglik sorunlarini düsünerek çok zaman ve enerji harcayabilirler,
  • Sikayetleri ile ilgili düsünceleri, duygulari ve davranislari nedeniyle günlük hayatlarinda aksama yasayabilirler

Somatik Belirti Bozuklugu Nedenleri

Somatik semptom bozuklugu nedenleri kesin olarak bilinmemekle birlikte bu rahatsizliga yol açabilecegi düsünülen çesitli risk faktörlerinden söz edilmesi mümkündür.

Agri hassasiyeti gibi genetik özellikler, olaylara olumsuz bir bakis açisiyla yaklasmak, stresle bas etmede zorluk yasamak, yetistirilmeden kaynakli faktörler somatik belirti bozuklugu riskini artirabilir. Ayni sekilde geçmis dönemde yasanan travmatik deneyimlerin, anksiyete bozukluguna sahip olmanin, aile öyküsü nedeniyle ciddi saglik problemlerinin yasanacagi endisesinin de risk faktörleri arasinda yer aldigi ifade edilebilir.

Somatik belirti bozuklugu tedavisi kapsaminda temel amaç bireylerin yasadigi semptomlarin kontrol altina alinmasi ve hayat kalitelerinin artirilmasidir. Tedavi edilmedigi takdirde hayati etkileyebilen, depresyon ihtimalini artirabilen, sosyal sorunlara neden olabilen SSB tedavisi için MODA Psikoterapi & Psikiyatri Klinigi’ne basvurabilirsiniz.