Konversiyon Bozukluğu

“Konversiyon bozuklugu nedir?” sorusuna, yasanan duygusal sorunlarin ve stresin, altta yatan herhangi bir fiziksel neden olmamasina ragmen duyu kaybi, felç veya bayilma gibi fiziksel semptomlara yol açtigi bir rahatsizliktir, seklinde yanit verilebilir. Konversiyon bozukluguna sahip olan kisiler gösterdikleri fiziksel reaksiyonlari kontrol edemezler.

Konversiyon bozuklugu, psikiyatrik olarak somatoform bir bozukluk olarak siniflandirilir, diger bir deyisle semptomlarin net bir tibbi açiklamasi bulunmayan bir hastalik görünümü yaratmasi söz konusudur. Somatik belirti bozuklugu ve hastalik anksiyetesi bozuklugundan farki normal sartlarda kontrol edilebilen duyusal ve motor fonksiyonlari etkilemesidir. Konversiyon bozukluk belirtileri yalnizca mide bulantisi, agri, bas dönmesi veya yorgunluk degil, ayni zamanda körlük, sagirlik, konusamama, felç ve nöbet gibi dramatik sonuçlara neden olabilir.

Konversiyon Bozuklugu Belirtileri

Konversiyon bozuklugu belirtileri ve belirtilerinin siddeti kisiden kisiye göre degisebilir. Bu belirtiler bir kez ortaya çikabildigi gibi stres etkeninin geri dönmesi durumunda da tekrarlanabilir. En sik görülen belirtiler su sekilde siralanabilir:

• Bayilma
  • Epilepsi benzeri nöbet geçirme,
  • Körlük veya çift görme
  • Kollarda veya bacaklarda güçsüzlük ya da uyusma
  • Yutkunma güçlügü
  • Kismi veya total isitme kaybi
  • Genellikle bir kol veya bacakta felç
  • Denge sorunlari

Konversiyon Bozuklugu Nedenleri

Konversiyon bozuklugu kesin nedeni henüz bilinmese de beynin duygusal stresle basa çikmasinin bir yolu oldugu yönünde görüsler mevcuttur. Yasanan ruhsal çatismalarla, bas edilemeyen stres kaynaklari ile mücadele etmeyi saglamak amaciyla dogal bir savunma mekanizmasi tepkisi olarak ortaya çiktigi düsünülen bu rahatsizlik sonucu kisiler gösterdikleri bedensel tepkiler nedeniyle duygusal gerilimden uzaklasabilirler. Bedensel tepkileri nedeniyle yakin çevreden destek alinmasi konversiyon bozuklugu belirtilerinin tekrar etmesine ve pekismesine neden olabilir.

Konversiyon bozuklugu tanisi kapsaminda kisinin gösterdigi fiziksel tepkimelerin tibbi bir durumdan kaynaklanip kaynaklanmadiginin belirlenmesi gerekir. Tani konuldugunda tedavi sürecine geçilememesi kisilerin yasam kaliteleri üzerinde ciddi bir azalmaya neden olabilir. Bedensel tepkilerin fiziksel gerekçeleri olmadigi anlasildiginda psikiyatri uzmanlarina basvurulmasi önemlidir. Konversiyon bozuklugu tedavisi kapsaminda pek çok diger psikiyatrik sorundaki gibi psikoterapi ile birlikte ilaç tedavisi en etkili sonuçlarin alinmasini saglayabilir. Tedavi yöntemi karari uzman ve danisan tarafindan birlikte verilmelidir. MODA Psikoterapi & Psikiyatri Klinigi uzman kadrosuyla basarili tedavi süreçlerine imza atabilmekte, bu süreçte kisinin ailesi ile de is birligi içerisinde kalmaktadir.