Başka Tıbbi Duruma Anksiyete Bozukluğu

Genel olarak; anksiyete bozukluklari asiri miktarda var olan stres ve kaygi durumudur. Kaygi, bir kisinin tehdit edici bir olay veya durumla ilgili bakis açisindan kaynaklanir. B durumlara karsi saglikli bakis açisi sergileyemeyen kisilerde de yogun korku veya huzursuzluk belirtileri bas gösterebilir. Bu korku hali, günlük yasamda faaliyet gösterebilme, saglikli sosyal iliskiler kurabilme ve kendini ifade edebilme yeteneklerinin azalmasina neden olur. Bu kaygilara gelecekte meydana gelebilme olasiligi olan bir tehdit sebebi ile de meydana gelebilir.

Bir kisi baska bir tibbi duruma karsi olan anksiyete bozuklugundan muzdaripse, bu tibbi durumun varligi hatt ihtimali bile dogrudan aksiyete yasanmasina yol açar. Böyle durumlarda kaygi en baskin özelliktir. Bu kaygi ile panik atak ve obsesif kompulsif bozukluk gibi problemler de tetiklenebilir.  Çesitli hormonel sikintilar, genetik sebepler, yasanan travmalar ve çevresel etkiler baska bir tibbi duruma bagli anksiyete bozukluguna yol açabilir.

Başka Tıbbi Duruma Bağlı Anksiyete Bozukluğu Belirtileri

Anksiyetenin genel belirtileri arasinda kas gerginligi, kalp çarpintisi, terleme, bas dönmesi veya nefes almada güçlükler yer alir. Anksiyete bu fiziksel semptomlara ek olarak; huzursuzluga, korkmaya, utanmaya ya da asagilanma korkusuna da yol açar. Baska bir tibbi duruma bagli anksiyete, birkaç farkli belirti sergileyebilir. Bu belirtilerden bazilari sunlardir:

• Dehsetle birlikte kalp çarpintisi
  • Terleme
  • Bayilma hissi
  • Bas dönmesi
  • Panik atak
  • Üsüme hissi
  • Ellerde uyusma
  • Mide bulantisi
  • Gögüs agrisi
  • Bogulma hissi bulunur.

Bütün bu hisleri yasayan ya da panik atak geçiren pek çok kisi kalp krizi geçirdigini zannederek acil servislerden tibbi yardim ister. Ve genelde buna bagli olarak ölmek üzre olduklarini düsünürler. Bu da kisinin hayatinda pek çok soruna yol açar. Bu insanlar sürekli olarak baslarina bir felaket gelmesini beklerler. Buna ek olarak saglik, para, aile ya da is ile ilgili endiseleri artar. Rahatlayamazlar, abartili bir tepkiler gösterirler ve iyi konsantre olamazlar.

Başka Tıbbi Duruma Bağlı Anksiyete Bozukluğu Tedavisi

Çogu zaman pek çok anksiyete bozuklugu türü kullanilan ilaçlarla etkili bir sekilde tedavi edilir. Belirli psikoterapi türleri de faydali tedavi yöntemlerindendir. Çogu zaman bu ilaçlar ve psikoterapiler bir arada kullanilmaktadir. Tedavi olmayan ve akisina birakilan bütün anksiyete bozukluklari kroniklesme egilimindedir. Bu nedenle psikologlardan alinacak uzman destegi ve tedaviler kritik seviyede önem tasimaktadir.

Baska bir tibbi duruma bagli anksiyetenin tedavisi, bu durumu tetikleyen diger tibbi durumlar tedavi edilene kadar ertelenebilir. Bu erteleme durumu yasanan tibbi duruma ve bu durumun insan yasamini tehdit edip etmedigine bakilarak belirlenir. Buna bagli olarak da bazen her iki durumun tedavisi de ayni anda gerçeklestirilebilir. Anksiyete tedavisinde kullanilan ilaçlar anksiyeteyi kesin ve net olarak iyilestirmez. Ancak bu ilaçlar; hasta anksiyete ile basa çikabilmek için psikoterapi görürken, bir yandan semptomlari kontrol altinda tutar. Anksiyete tedavisinde kullanilan birincil ilaçlar antidepresanlar, anti-anksiyete ilaçlari ve benzerleridir. Baska tibbi duruma anksiyete bozuklugu tedavi edilirken grup terapisi ya da aile terapisi gibi yöntemler de terci edilebilir. Hastanin tedavi plani bireysel tetikleyicilerine bagli olarak psikologlar tarafindan kisisellestirilir.

Eger sizde ya da herhangi bir sevdiginizde baska tibbi duruma anksiyete bozuklugu belirtileri varsa, en kisa zamanda bir psikolog ile görüsmelisiniz. Bu sorunun çözümü için uzman destegi almayi ihmal etmeyin. Pek çok psikolojik rahatsizlikta oldugu gibi bu durumda da erken tedavi önemlidir.