Evlilik (Çift) Terapisi Nedir? Hangi Durumlarda Önerilir?

Evlilik (Çift) Terapisi Nedir?

İlişki içerisinde yaşanan problemlerin, yıkıcı ya da tekrarlayıcı olabilen tartışmaların alanında uzman bir terapist eşliğinde anlaşılmaya çalışıldığı ve yeri geldiğinde bu gibi durumlara çözümler üretilmeye çalışıldığı bir terapi çeşididir. Daha çok iletişimsel problemleri çözmeye yönelik olabilmektedir. İlişki terapisi, çift terapisi, evlilik terapisi gibi isimler verilebilmektedir.

Evlilik Terapisinin Temel Kabulleri Nelerdir?

Evlilik yani çift terapisinde merkeze alınan temel kabul dögüsellik kavramının varlığıyla ilişkilidir. Döngüsellik kavramı, çiftlerin ilişkiyi birlikte oluşturduklarını ve dolayısıyla yaşanan sorunların her iki taraftan da kaynaklanabileceğini vurgular. Böylelikle yaşanan problemlere bu açıdan yaklaşmayı kolaylaştırmakta ve problemlerin yeniden değerlendirilmesine imkan tanımaktadır. Kısaca ilişki içerisinde yaşanan bir sorunda taraflardan birisi tamamen edilgen ya da pasif bir konumda değildir. Ancak tabi ki bir taraf daha baskın ya da kabullenici olabilir ve döngüsellik de bu yönde devam edebilir.

Evlilik Terapisi Hangi Durumlarda Önerilir?

Evlilik (çift) terapisi, özellikle birlikte olan çiftler arasında iletişimsel problemler, yanlış anlaşılmalar, tartışmalar yaşandığı zaman herhangi bir çözüme varılamadığında, kişiler birbirleri tarafından anlaşılmakta zorluk çekmeye başladığında, ilişkiye dair beklentilerinin karşılanmadığını düşündüklerinde yahut ne beklediklerini bilemediklerinde ve buna benzer pek çok soru işaretiyle birlikte başvurulabilecek bir yöntemdir. Ayrıca kişiler, ilişkiden bekledikleri doyumu alamadıkları gibi sebeplerle de profesyonel bir desteğe ihtiyaç duyabilmektedirler. Nispeten objektif olabilecek bir üçüncü göz tarafından da gözlemlenmeyi, anlaşılmayı ve çözüme gitmek için adımlar atmayı içerir.

Evlilik Terapisi Süreci Nasıl İlerler?

Öncelikle terapist, sürece kendisini tanıtarak başlar. Böylelikle çifti de tanımak için bir yol açmış olacaktır aslında. Daha sonra terapi süreciyle ilgili genel bilgilendirmeleri yapar. Burası, çiftin terapiden beklentisiyle gerçek terapi sürecinin örtüşmesi açısından önemli bir noktadır. Sonraki aşamada ilişkinin geçmişi ele alınabilir ve gidişatına dikkat edilir. Her iki taraf da sorunlarını ve problemlerini dile getirmeye başladığında değerlendirmeler de yapılmaya başlanır. Problemler, daha önce de bahsettiğimiz döngüsellik kavramının da etkisi göz önünde bulundurularak çift taraflı bir şekilde ele alınır, problemler buna göre yeniden değerlendirilir. Daha sonra bireylerin, ilişki içerisinde kullandıkları sorun çözme yöntemlerinin de anlaşılması adına sistematik bazı sorular sorulabilmektedir. Daha sonra belirlenecek çözüm önerilerinde de bu noktaya dikkat edilmektedir. Yeterli veriler elde edildikten sonra terapinin hedefleri belirlenir. Hedefler, her iki tarafın da belirtip uzlaştığı noktalar üzerinden belirlenmektedir. Hedeflerin ulaşılabilir ve gerçekçi olması, sağlıklı bir terapi süreci için önem arz etmektedir. En sonunda ise bazı teknik ve yöntemlerle çözüme yönelik adımlar atılmaya başlanabilmektedir. Bir evlilik terapisinde genel gidişat bu şekilde belirtilebilir.

Evlilik Terapisinin Amaçları

Evlilik terapisi ya da çift terapisinde amaç, belirtilen ilişkisel problemleri ele almak ve yeniden değerlendirerek bunlara çözüm üretmeye çalışmak, kişilerin birbirlerini daha iyi anlayabileceği bir noktaya varabilmek, gerekli yerlerde çiftin motivasyonunu sağlamak, çiftle güvene dayalı bir terapötik ilişki geliştirebilmek ve böylelikle sağlıklı bir aktarım-karşı aktarım ilişkisi içerisinde onları anlamaya ve değerlendirmeye çalışmak ve buna uygun bir süreç oluşturabilmektir.

Evlilik Terapisi Yöntem ve Teknikleri Nelerdir?

Evlilik terapisinde kullanılan bazı yöntem ve teknikler şu şekilde belirtilebilmektedir: Duygu odaklı dinleme, öyküsel terapi, Gottman metodu, İmago ilişki terapisi, çözüm odaklı terapi sıklıkla kullanılan yöntemlerdendir.

Evlilik Terapisi Kaç Seans Sürer?

Evlilik terapisi ya da çift terapisinin kaç seans süreceği çiftten çifte çok değişiklik gösterebilmekte, bireysel farklılıklar ve kullanılan teknik ve yöntemler de bu durum üzerinde etkili olabilmektedir ancak ortalama bir sayı vermek gerekirse en az 6-12 seans alınması önerilebilmektedir.

Eşlerden Birisi Evlilik Terapisine Katılmak İstemezse Ne Yapılabilir?

Öncelikle evlilik (çift) terapisi için her iki kişinin de terapiye katılması oldukça önemli ve gereklidir aksi halde terapi, amacına uygun olmayacak ve bireysel terapiye dönecektir. Bu nedenle evlilik terapisinde çiftlerin rızası gereklidir. Böyle bir durumda karşı tarafı ikna etmek adına kullanılan uslüp çok önemlidir. Karşı tarafı da anladığınızı belirterek ve onu suçlayıcı olmayan bir dille ikna etmek gerekebilir. Birlikte uzlaşma sağlamak istediğinizi belirtmek de önemli olabilmektedir.

Evlilik Terapisinin Amaçları Nelerdir?

Evlilik terapisinin belirttiğimiz üzere pek çok amacı olabileceği gibi en temel amaçlardan birisi ilişkisel problemleri ve anlaşmazlıkları anlamaya çalışarak bunları yeniden değerlendirmek ve gerekli yerlerde çözümler üretebilmektir. Böylelikle daha sağlıklı bir ilişki yaşanması söz konusu olabilmektedir.

çift terapisi