Bipolar Bozukluk 2

Genel Bakış

Eskiden manik-depresif hastalik olarak bilinen Bipolar Bozukluk, kisinin ruh hali ve enerjisinde siddetli degisikliklerle karakterize olan ve kisinin yasamini zorlastiran mental bir bozukluktur. Bu degisiklikler süreleri ve yogunluklari bakimindan orantisiz olmakla birlikte kisilerin günlük yasamini derinden etkilemektedir.  Asiri enerjik, saldirganlik, çekingenlik, üzüntü, depresyon ve ilgi kaybi Bipolar Bozukluklarin degiskenliklerine bagli dönemsel belirtilerdir. Bipolar Bozukluklar belirtilere ve özelliklerine göre farkli tiplerde siniflandirilir.

Hipomani daha az yogun ve daha kisa süreli, hafif düzeyde bir mani biçimidir. Mani ve hipomani arasindaki en önemli fark, hipomanide kisilerin günlük yasamlarinda belirgin bir bozulmaya neden olacak veya hastaneye yatmalarini gerektirecek siddetli bir durum yasanmaz. Kisiler genellikle kendini iyi durumda, faaliyetlerinde verimli ve iliskilerinde sosyal hissederler. Davranista veya düsüncede ciddi bir bozulma yoktur. Hipomani, Bipolar II bozuklugunun tanimlanmasinda önemli bir belirtidir.

Majör Depresyon en az iki haftalik süre boyunca hareket ve düsüncede yavaslamayla agirlasan ilgisizlik, zevk kaybi, karamsarlik, intihar düsünceleri gibi duygu durumlar ile kademeli gelisen asiri bir düsüs halidir. Depresyon kisinin kontrol edemedigi, kendisinin ve çevresindekilerin aci hissettigi, dünyayla yasamsal baginin koptugu ciddi bir ruhsal evredir. Depresyonun birçok klinik biçimi vardir. Bipolar depresyonun özgül bir belirtisi olmamasina ek olarak kisilerde istah veya kiloda önemli bir degisiklik, çok fazla uyku veya hiç uyuyamama, huzursuzluk veya hareket yavasligi, yorgunluk veya enerji kaybi, degersizlik veya asiri suçluluk, odaklanamama veya kararsizlik gibi düsüncelerle birlikte tekrarlayan intihar düsünceleri görülebilir.

Bipolar Bozukluk II Nedir?

Bipolar II Bozukluk, serbest araliklarla en az bir hipomani atagi (en az dört gün hafif mani semptomlari mevcut olmalidir) ve en az bir majör depresyon ataginin birlikteligiyle kendini gösteren bir bozukluktur. Kisiler hipomanide manik dönemlere benzer coskulu, canli ve enerjik hissederler ancak davranislari daha az asirilik göstermektedir. Bipolar I Bozuklugunun aksine, Bipolar II Bozuklugu, hastalarda hiçbir zaman manik bir dönemin olmamasi ile karakterizedir.

Bipolar II Bozuklugunun Belirtileri Nelerdir?

Bipolar II Bozuklugu depresif ve manik evrelerle degiskenlik gösteren ancak manik evrelerin daha az belirgin oldugu mental bir bozukluktur. Daha hafif manik dönemlerin, hipomani olarak adlandirildigi süreçte hastalar kendilerini çok iyi ve alisilmadik sekilde keyifli hissedebilir. Oldukça enerjik ve umursamaz davranip, etrafindakilerle sik sik tartisabilir.  Bu rahatsizlikta kisilerin günlük yasami çok fazla etkilenmedigi için tedaviyi sik sik birakabilir ya da hastaliga karsi daha fazla reddedici olabilirler. Hipomanin yogunlugu çok hafiftir ve bu nedenle depresif dönem olmadan neredeyse ayirt edilemez ancak depresif evre basladiginda, kisilerde özgüven eksikligi, kayitsizlik, üzüntü, bunalim, düsünce ve harekette yavaslama, uyku ve istah problemleri gibi siddetli belirtiler ortaya çikabilir. Manik evre ne kadar yüksekse, depresyon o kadar derin olacaktir. Dolayisiyla, ruh hali oldukça dogal görünse bile bazi kisilerde dönemler arasindaki geçisler çok ani olabilmektedir.

Bipolar Bozuklugun Tedavisi Nedir?

Bipolar Bozuklugun tedavisinde genellikle duygudurum düzenleyicileri (lityum, valproik asit, karbamazepin, lamotrijin gibi), antipsikotikler (ketiapin veya olanzapin gibi), benzodiazepinler ve hekimin hastaya uygun gördügü diger ilaçlar kullanilir. Kisinin hastaligini ögrenmesi ve atak öncesi belirtileri farkederek önlemesi için psikoegitim ve psikoterapi çok yararlidir.

Bipolar Bozukluk Neden Olur ve Tetikleyicileri Nelerdir?

Henüz Bipolar Bozuklugun nedeni tam olarak bilinmemesine ragmen bozuklugun genetik bozukluk, çevresel faktörler, zorlu yasam olaylari, stres ve travma ile iliskili oldugu bilinmektedir. Ayrica bu bozukluga sahip bireylerde beyin hücrelerinin fonksiyonlarinda biyolojik bozukluklar ve genetik anormallikler tespit edilmistir. Yapilan arastirmalar ile hastaligin çogunlukla ailesel geçisli oldugu desteklenmistir.

• Bipolar Bozuklugun Tetikleyicileri;
  • Stres.
  • Alkol ve sigara
  • Uyarici ve uyusturucu madde kullanimi
  • Uyku bozukluk ve düzensizlikleri
  • Tetikleyici baska bir hastalik
  • Bazi ilaçlar
  • Bununla birlikte Bipolar Bozukluk tetikleyiciler olmadan da görülebilmektedir.