Siklotimi

Siklotimik Bozukluk Nedir?

Siklotimi olarak da adlandirilan Siklotimik bozukluk daha hafif  ancak uzun duygudurum degisiklikleriyle karakterize Bipolar Bozukluk Spektrumlarindan biridir. Kisi hipomani ve hafif-orta depresyon dönemleri arasinda salinir. Mani ve agir depresyon dönemleri yasanmaz.

Depresif dönem ise kisinin üzüntülü, bunalimli ve çökkün hissettigi; düsünce, konusma, hareket ve davranislarda yavaslama ile kendini gösteren bir duygu durum sendromudur. Bu dönemde kisilerde isteksizlik, degersizlik, özgüvende azalma, halsizlik, güçsüzlük, karamsarlik ve umutsuzluk düsünceleri vardir. Unutkanlik ve konsantrasyon problemleri, uyku ve istah düzeninde degismeler yasanir. Agir depresyonda intihar düsünceleri, muhakemenin bozulmasi, hezeyan ve halüsinasyonlar görülebilirken hafif ve orta depresyonda bu belirtiler yasanmaz.

Hipomani daha az yogun ve daha kisa süreli, hafif düzeyde bir mani biçimidir. Mani ve hipomani arasindaki en önemli fark, hipomanide kisilerin günlük yasamlarinda belirgin bir bozulmaya neden olacak veya hastaneye yatmalarini gerektirecek siddetli bir durum yasanmaz. Kisiler genellikle kendini iyi durumda, faaliyetlerinde verimli ve iliskilerinde sosyal hissederler. Davranista veya düsüncede ciddi bir bozulma yoktur.

Siklotimik Bozuklugunun Belirtileri Nelerdir?

Siklotimi daha az siddetli olmasina ragmen, önemli bir etkiye sahip olabilir ve fark edilmeyen duygudurum bozukluklariyla kisilerin yasamlarini derinden etkileyebilir. Bu hastaliga sahip kisiler çökkün dönemlerinde karamsar, içe kapanik, umutsuz ve aglamakliyken, taskin dönemlerinde ise tam tersi enerji dolu, disa dönük, bazen öfkeli bazen esprili ve çok konuskan olurlar. Siklotimi ’de belirtiler belirsizdir. En az iki yil boyunca süren (çocuklar ve ergenler için 1 yildan fazla) ve en fazla 2 ay belirtilerin yasanmadigi tekrarlayan duygu durum degiskenlikleri ile karakterizedir. Bu kisilerin yasamlari genelde normal seyrinde gider çünkü hastalik, kisinin islevselligini bozarak yasamini kisitlayici düzeye getirmez. Bu nedenle kisilerin Siklotimi belirtileri çevreleri tarafindan genellikle kisilik özelligi olarak algilanmaktadir.

Siklotimik Bozuklugun Tedavisi Nedir?

Siklotimik Bozuklugun tedavisinde genellikle duygudurum düzenleyicileri (lityum, valproik asit, karbamazepin, lamotrijin gibi), antipsikotikler (ketiapin veya olanzapin gibi), benzodiazepinler ve hekimin hastaya uygun gördügü diger ilaçlar kullanilir. Kisinin hastaligini ögrenmesi ve atak öncesi belirtileri farkederek önlemesi için psikoegitim ve psikoterapi çok yararlidir.

Siklotimik Bozukluk Neden Olur ve Tetikleyicileri Nelerdir?

Henüz Bipolar Bozuklugun nedeni tam olarak bilinmemesine ragmen bozuklugun genetik bozukluk, çevresel faktörler, zorlu yasam olaylari, stres ve travma ile iliskili oldugu bilinmektedir. Ayrica bu bozukluga sahip bireylerde beyin hücrelerinin fonksiyonlarinda biyolojik bozukluklar ve genetik anormallikler tespit edilmistir. Yapilan arastirmalar ile hastaligin çogunlukla ailesel geçisli oldugu desteklenmistir.

Siklotimik Bozuklugun Tetikleyicileri;

• Stres.
  • Alkol ve sigara
  • Uyarici ve uyusturucu madde kullanimi
  • Uyku bozukluk ve düzensizlikleri
  • Tetikleyici baska bir hastalik
  • Bazi ilaçlar
  • Bununla birlikte Bipolar Bozukluk Spektrumlari tetikleyiciler olmadan da görülebilmektedir.