Başka Tıbbi Duruma Bağlı Depresif Bozukluklar

Kisilerin hayatlari boyunca karsilastiklari tibbi durumlardan bazilari depresyon hissinin olusmasina yol açabilir. Bu hissin olusmasina literatürde baska tibbi duruma bagli depresif bozukluk adi verilmektedir. Örnegin; kisilerin kontrolsüz bir sekilde kilo almasina sebep olan Hipotiroidizim, kisilerde depresif bozukluklarin da yasanmasina yol açabilir. Baska bir tibbi duruma bagli depresif bozuklugunun tani kriterleri arasinda kisilerin günlük hayat becerilerini gerçeklestirememesi sayilabilir. Bu kisiler, is ya da okul hayatinin getirdigi sorumluklari yerine getirmekte de zorlanirlar.

Depresif bozukluklar insanlarda çok sayida sebepten dolayi olusabilir. Yine de bu rahatsizliklarin en önemli sebebi bazi zihinsel bozukluklarin olusmasidir. Ayrica depresif bozukluklarin çok sayida farkli türü de bulunmaktadir. Bu türler depresif bozuklugun olusum nedenine, etkisine ya da süresine göre gruplandirilabilir. Baska tibbi duruma bagli depresif bozukluk da bu türlerden biridir.

Başka Tıbbi Duruma Bağlı Depresif Bozukluğu Nedenleri

Deneyimlenen bazi tibbi durumlar ve agir hastaliklar, kisilerde depresif bozukluklarin olusmasina zemin hazirlar. Bu depresif bozukluklarin etkisi ile birlikte meydana gelen semptomlar da kisilerin çok fazla stres altinda kalmasina neden olur. Böylece sosyal hayata uyum saglamada zorluk ve günlük aktivitelerde sorun yasama gibi durumlar ortaya çikabilir. Ayni zamanda kisiler, sorumluluklari yerine getirmede basarisiz olabilir. Bu etkilerde kisilerde depresif bozuklugunun olusmasina yol açan tibbi rahatsizligin tedavisini daha güç bir hale getiriyor. Dolayisiyla her iki durum da birbirini tetikleyerek kisilerin hayatinda olumsuz sonuçlara yol açiyor. Asagida siralanmis olan tibbi durumlar bahsi geçen bu etkilerin olusmasina sebep olabilecek durumlardan bazilaridir.

• Cushing sendromu
  • HIV hastaligi
  • AIDS hastaligi
  • Seker hastaligi
  • Parkinson hastaligi
  • Huntington hastaligi
  • Alzheimer
  • B12 vitamini eksikligi
  • Hormonal bozukluklar
  • Viral ya da diger enfeksiyonlar
  • Kanser
  • Bel ya da sirt agrisi

Yukaridaki tibbi durumlar kisilerde depresif bozukluk meydana gelmesine yol açabilir.

Baska Tibbi Duruma Bagli Depresif Bozukluğun Belirtileri

Baska bir tibbi duruma bagli olarak gelisen depresif bozukluklarin semptomlari kisinin sahip oldugu tibbi komplikasyonlara göre degisiklik göstermektedir. Bununla beraber belirtileri, majör depresyon ve diger depresif bozukluklarin belirtilerine benzer. Belirtiler genel olarak su sekilde olabilmektedir:

• Sürekli üzgün ve yorgun hissetmek.
  • Ilgisizlik ve zevk duymama.
  • Istah artisi ya da azalisi.
  • Sik uyanma ve uykuya dalmada zorluk.
  • Hareketlerde yavaslik.
  • Degersiz ve suçlu hissetmek.
  • Konsantrasyon kaybi.
  • Karar vermede zorluk.
  • Intihara meyilli olmak.

Baska Tibbi Duruma Bagli Depresif Bozuklugu Tanisi

Baska tibbi duruma bagli depresif bozuklugu tanisini koyabilmek için belirti ararken dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta vardir.  Örnegin; kanser hastasi bireyin gösterdigi depresyon belirtileri ilk bakista baska tibbi duruma bagli depresif bozuklugu oldugu fikrini edindirebilir. Ancak bu hastada depresif bozuklugu olusmasina sebep olabilecek baska özellikler de varsa (travmatik yasanti, madde bagimliligi, kalitsal özellik vb.) taniyi kesin ve net olarak koyabilmek zorlasir. Bu noktada yapilabilecek en önemli adim kisinin depresif bozuklugun belirtilerini ne kadar süredir sergiledigini ögrenmek olacaktir. Eger tibbi komplikasyonlarin yaninda depresif bozukluk belirtileri olusmaya basladiysa; tani daha kesin bir sekilde konulabilir.