Sinir (Borderline) Kişilik Bozukluğu

“Borderline Kisilik Bozuklugu nedir?” sorusuna stabil olmayan duygudurumu ve duygular, iliskiler ve davranislar ile karakterize bir kisilik bozuklugu seklinde yanit verilebilir. Bu mental saglik sorunu kisinin kendisi ve baskalari ile ilgili düsünme seklini ve hislerini etkileyebilir; duygularini ve davranislarini kontrol etmesini zorlastirarak dengeli olmayan iliskiler kurmasina neden olabilir.

Borderline kisilik bozuklugu olan kisiler yogun sekilde terk edilme korkusu yasayabilir, yalniz kalmaya tahammül etmekte zorluk çekebilir. Sevgi dolu ve kalici iliskiler kurulmak istense dahi sik degisen ruh hali bu amaçlara ulasilabilmesini engelleyebilir. Borderline kisilik bozuklugu genellikle erken yetiskinlik döneminde baslar ve tedavi edilmediginde ciddi sorunlara neden olabilir. Ancak dogru tedavi ile bu bozukluga sahip birçok kisinin hayat kalitesinin yükselebilecegi bilinmektedir.

Borderline Kişilik Bozukluğu Belirtileri

Borderline kisilik bozuklugu kisinin kendi hakkinda ne hissettigi, baskalariyla nasil iliskiler kurup nasil davrandigini etkileyebilir.

• Yogun bir terk edilme kaygisi
  • Istikrarsiz ve ölçüsüz iliskiler
  • Öz benlik algisinda hizli degisimler
  • Stres kosullarinda birkaç dakikadan birkaç saate degisebilen paranoya ve gerçeklik algisinda kopus
  • Kumar, dikkatsiz araç kullanimi, korunmasiz cinsel iliski, madde kullanimi, aniden isi birakma veya olumlu bir iliskiyi sonlandirma gibi riskli eylemler
  • Birkaç saat ya da birkaç gün sürebilen duygudurum degisiklikleri
  • Devam eden bosluk hissi
  • Tekrarlayan intihar düsünceleri veya girisimleri
  • Diger insanlarin niyetleri ve davranislari hakkinda asiri süphecilik

Bu belirtilerin hepsi borderline kisilik bozuklugu olan kisilerde es zamanli görülecek seklinde bir genelleme yapilamaz. Belirtiler de belirtilerin siddeti veya kombinasyonu da kisi özelinde degisebilir.

Borderline Kişilik Bozukluğu Nedenleri

Diger mental bozukluklar gibi borderline kisilik bozuklugunun nedenleri de tam olarak bilinmemektedir. Çevresel faktörlere ek olarak genetik yatkinligin, beyindeki anomalilerin ve ruh halini düzenleyen beyin kimyasallarinda fonksiyon sorunlarinin yasanmasi da risk faktörleri arasinda yer aldigi söylenebilir.

Borderline kisilik bozuklugu hayatin birçok alaninda kisinin zarar görmesine neden olabilir. Özel iliskilerini, isini, egitim hayatini, sosyal yasamini etkileyerek egitimi yarida birakma, yasal sorunlar, kendine zarar verme, düzenli bir ise sahip olamama gibi sonuçlara yol açabilir. Ayni zamanda depresyon, yeme bozuklugu, anksiyete bozuklugu ve diger kisilik bozuklugu olusumlarini da tetikleyebilir.

MODA Psikoterapi & Psikiyatri Klinigi’nde hasta özelinde gerçeklestirilen tani sonuçlari dogrultusunda psikoterapi ve gerek duyuldugu takdirde psikoterapi ile ilaç tedavisi es zamanli uygulanmaktadir.