Sizofreniform Bozukluk

Sizofreniform bozukluk, iki farkli psikolojik rahatsizligin özelliklerine sahip olan bir akil hastaligidir. Bu iki rahatsizliktan biri sizofreni, digeri ise majör depresif bozukluktur. Sizofreni, bir kisinin düsünme, hareket etme, duygularini ifade etme, gerçekligi algilama ve baskalariyla iliski kurma seklini bozan bir beyin bozuklugudur. Majör depresif bozukluk ise, üzüntü, degersizlik ya da umutsuzluk duygulariyla kendini gösteren bir hastaliktir. Ayrintilara konsantre olma ve hatirlama sorunlari da içerebilir. Sizofreniform bozuklugu ise bu iki duruma ait belirtilerin hepsini sergilemeye egilimli olan bir akil hastaligi çesididir.

Sizofreniform bozukluk kisilerin is, okul, aile ve iliski hayatini olumsuz yönde etkileyebilecek ciddi bir hastaliktir. Bu bozukluga sahip çogu insan, belirtileri ortaya çiktiginda periyodik olarak ataklar yasar. Sizofreniform bozuklugunun kesin bir çözüm olan tedavisi yoktur. Ancak yine de hastalikla beraber gelisen semptomlar genellikle tedaviyle ve ilaçlarla kontrol edilebilir.

Sizofreniform Bozukluk Ne Kadar Yaygındır?

Sizofreniform bozukluguna sahip olan kisilerde iki farkli akil hastaliginiin belirtileri gözlemlenmektedir. Bu nedenle bu kisilere siklikla yanlis tanilar konulabilir. Kimi insanlara sadece sizofreni tanisi kimine ise sadece majör depresyon tanisi konulabilir. Yani buna bagli olarak, sizofreniform bozukluktan gerçekte kaç kisinin etkilendigini tam olarak belirlemek oldukça zordur. Bununla birlikte, tek basina sizofreni ya da duygusal bozukluktan çok daha az yaygin olduguna inanilmaktadir. Arastirma sonuçlarinda elde edilen bulgulara göre, insanlarin yaklasik olarak %0,5’i sizofreniform bozukluk tanisi konulmaya uygun belirtiler göstermektedir. Bunun disinda bu konu hakkinda sunulabilecek kesin ve net bir veri bulunmamaktadir. Yine de fazla yaygin olmayan bir rahatsizlik türü oldugunu söylemek oldukça mümkün.

Şizofreniform Bozukluk Belirtileri

Sizofreniform bozuklugu olan bir kisinin günlük duygu durumunda ciddi düzensizlikler ve sizofreniye ait semptomlar vardir. Örnegin; halüsinasyonlar, sanrilar, paranoya, düzensiz düsünme, hayal edilenlerden neyin gerçek oldugunu söyleyememe bunlardan bazilaridir. Sizofreniform bozuklugun semptomlari kisiden kisiye büyük ölçüde degisebilir, hafif ya da siddetli olabilir. Bahsi geçen belirtilerden bazilari sunlardir:

• Depresif ya da düsük ruh hali
  • Istahsizlik
  • Kilo kaybi ya da kilo alimi
  • Uyku düzeninde degisiklikler (çok az ya da çok uyku)
  • Ajitasyon (asiri huzursuzluk)
  • Enerji eksikligi
  • Olagan faaliyetlere ilgi kaybi
  • Degersizlik ya da umutsuzluk duygulari
  • Suçluluk ya da kendini suçlama
  • Düsünememe ya da konsantre olamama
  • Ölüm ya da intihar düsünceleri
  • Sanrilar (gerçege dayali olmayan garip inançlar)
  • Halüsinasyonlar (sesler duymak gibi gerçek olmayan hislerin algilanmasi)
  • Düzensiz ya da kafa karisikligina yol açan düsünme biçimi
  • Garip ya da alisilmadik davranis
  • Yavas hareketler ya da tam hareketsizlik
  • Yüz ifadesinde ve konusmada duygu eksikligi
  • Zayif motivasyon
  • Konusma ve iletisim ile ilgili sorunlar

Eger kendinizde ya da bir yakininizda bu belirtilerin oldugunu düsünüyorsaniz bir psikolog ile görüserek uzman destegi almaniz iyi olacaktir.